Přihlášení

Jste zde

220 Swift

Dobrý den!
Při pročítání informací o náboji 220 Swift v české literatuře jsem narazil na věc, kterou nechápu. Doslova cituji „Původní verze náboje .220 Swift vznikla stažením krčku nábojnice .250 Savage na průměr střely 5,70 mm“. Tomu stažení krčku rozumím, ale jak dosáhly zcela odlišného tvaru nábojnice – a hlavně délky? 250 Savage L3 – 48,56 mm a 220 Swift L3 – 56,01 mm. Nebo došlo při přípravě knihy „Náboje do ručních palných zbraní“ k omylu a tato věta byla nechtěně přejata z náboje 22 – 250 Remington. Tam tato věta dává smysl. 22 – 250 Remington L3 – 48,46 mm. I ostatní rozměry u tohoto náboje sedí s nábojem 250 Savage – až samozřejmě na průměr krčku.
Pokud se tedy jedná o omyl, vyskytuje se u náboje 220 Swift i v nové publikaci „Atlas nábojů do ručních palných zbraní“ i na stránkách CMSSN.
S pozdravem Mira D.

Reakce na dotaz

Pouze přihlášení uživatelé mohou odpovídat na dotazy.

Na Wikipedii - odkaz zde: https://en.wikipedia.org/wiki/.220_Swift - jsem nalezl následující informaci:
"Prototyp náboje .220 Swift byl vyvíjen v letech 1934-1935 panem Grosvenorem Wotkynsem, který používal nábojnice právě z náboje .250-3000 Savage u kterých stahoval krček, jako způsob k dosažení velmi vysokých rychlostí.
Nicméně finální komerční verze náboje je vyvinuta firmou Winchester, kdy byla použita nábojnice z náboje 6mm Lee Navy, opět se staženým krčkem.
Vývoj a představení náboje firmou Winchester proběhlo v roce 1935, tehdy coby nová ráže pro jejich opakovací pušku Winchester Model 54."

Dobrý den!
Předem Vám děkuji za snahu objasnit můj malý problém.
Potíž v informacích na stránkách Wikipedie je ten, že tam může zadat kdokoliv cokoliv. Ze své zkušenosti vím, že je lepší je používat jen v nejvyšší nouzi a brát je s rezervou (samozřejmě většina údajů o nábojích je tam správná). Je lepší je porovnat i z jinými zdroji informací o náboji.

V databázi ND náboje je o původu náboje 220 Swift uvedeno pouze toto: „Lovecký náboj vyvinutý kolem roku 1935 v USA inspirací nábojem 6 mm Lee NAVY“. O tom že to byl původně wildcat náboje 250 Savage ani zmínka. Další zdroj informací jsou španělské stránky EACC – ECRA - (http://www.municion.org/220Swift/220Swift.htm). Je potřeba použít některý z internetových překladačů a s jejich pomocí se dá dopátrat k zajímavým i neznámým informacím. Já sám s nimi mám výborné zkušenosti! O náboji 250 Savage je tam jen okrajová zmínka o tom, že střela náboje 220 Swift dosahuje vyšší rychlosti než 250 Savage nebo 224 Weatherby Magnum. O tom že vychází nábojnice z náboje 250 Savage opět ani zmínka. Jako zajímavost je tam uvedena informace, že existuje i verse z elektrickou zápalkou.

Pro názornou představu o původu náboje uvádím jejich foto. Prvním je 6 mm Lee NAVY, jehož nábojnice posloužila k vývoji náboje 220 Swift, druhý je náboj 220 Swift, třetí je náboj 250 Savage – který dle mého názoru nemá s nábojem 220 Swift nic společného a jako poslední náboj 22 – 250 Rem., - kterému náboj 250 Savage posloužil jako předchůdce stažením krčku na 5,70 mm! Z fota je jasně patrná rozdílná délka těla nábojnice.

S pozdravem Mira D.

To, že prvotní prototypy (coby "wildcat") mohly mít kratší nábojnici, se snad nevylučuje, není tak?
Nicméně pravdu asi máte, že informace uvedené zde a výše uvedených knihách jsou asi zavádějící.
Na světovém sběratelském diskuzním fóru je pak ještě zmínka s odkazem na článek věnovaný historii náboje .220 Swift, který vyšel v publikaci Gun Digest 2009.
https://forum.cartridgecollectors.org/t/220-swift-history/4104